USB 3 versies (is USB 3.2 gen 1 nu nieuw??)

Het USB Forum, de organisatie achter USB, is er niet voor de consumenten. Het bestaat uit allerlei vertegenwoordigers van bedrijven die USB producten verkopen. Ze behartigen dus niet de belangen van consumenten, maar van de fabrikanten. Die gaat het om meer omzet. Door met elke nieuwe USB versie te doen lijken alsof alle voorgaande versies achterhaald zijn, verkopen ze meer producten.

Met deze blog proberen we meer helderheid te schappen in de verschillende versies van USB!

Sinds de komst van USB 3.0 worden de voorgaande versies van USB 3.0 steeds voorzien van een nieuwe naam. De nieuwe naam betekent niet nieuwe functies, het is slechts bedoelt om wat verwarring te zaaien.

Bij de komst van USB 3.2 werd de naam van USB 3.1 veranderd naar USB 3.1 Gen 1. Om het simpel te houden werd USB 3.2 USB 3.1 gen 2 genoemd.

Nu is er een nieuwe naam bij gekomen, namelijk USB 3.2 Gen 2×2. Maar daarmee zijn ook de oude namen vervallen en vervangen door USB 3.2. Nu lijkt het alsof USB 3.1 gen 2 ouder en slechter is dan USB 3.2 gen 2. Maar dat is niet waar, ze zijn precies hetzelfde. Handig? Nee. Commercieel? Ja!

Hier een overzicht van de generaties

GeneratieHuidige NaamNaam bij 3.2 Marketingnaam
3.3USB 3.2 Gen 2×2 SuperSpeed Usb 20Gbit/s